Don Winslow: Drogháború (Drogháború 1.)

img_20180513_1844526.jpg

Agave Könyek, Budapest, 2016. 576. oldal

 

Fülszöveg

Don Winslow letehetetlenül izgalmas és hátborzongatóan valóságos regénye a korrupció és a becsület, a hatalom és a kiszolgáltatottság, a szerelem és a bosszú epikus története. Kíméletlen képet fest a drogkereskedelem győzteseiről és veszteseiről, szövetségeiről és árulóiról, pusztító erejéről Latin-Amerika dzsungeleitől Manhattan és Tijuana utcáin át a Kalifornia és Mexikó között húzódó pokolbéli határig.

A sodró lendületű, világsikert aratott regény bemutatja, hogyan született meg a hetvenes években a mexikói Federación drogkartell, milyen paktumot kötöttek az amerikai maffiával és az amerikai kormánnyal Mexikó és Dél-Amerika drogbárói a nyolcvanas években, és vívták kegyetlen belső hatalmi harcaikat a kilencvenes években. Winslow Mexikó egyik legnagyobb hatalmú drogklánja, a Barrera-család és az amerikai kábítószerellenes ügynökség feltörekvő ügynöke, Art Keller élet-halál harcát állítja évtizedeken és kontinenseken átívelő történetének középpontjába, amelyben kulcsszerep jut még egy amerikai kurvának, egy bérgyilkosnak, valamint egy papnak is. A maguk módján mind a megváltást keresik, a jelen poklába menekülve múltbéli bűneik elől, mígnem útjaik végül akarva-akaratlanul is keresztezik egymást a kábítószer hatalmáról rajzolt monumentális tablóban.

 

Előlegbe

Mindig is érdekelt a drogtörténelem, főleg az Escobar és társai által működtetett kartellek világa. Amikor rátaláltam erre a könyvre, tudtam, hogy előbb-utóbb meg fogom kaparintani. Így amikor adódott a lehetőség, le is csaptam rá. Köszönöm a Kildarának és az Agave Kiadónak

Nem egy könnyed olvasmány. Bele is telt pár napba, mire a végére értem, szám szerint nyolcba (2018. május 5. - 2018. május 13.). Közben néha nem árt emésztgetni sem a leírtakat. 

A könyv minőségével tökéletesen meg vagyok elégedve. Ráadásul ahhoz képest, hogy nem egy rövid regény, nagyon olvasóbarát a mérete. A borító pedig egyszerűen frappáns. Ennél több nem is kell. 

Pro (ami tetszett)

A könyvet a krimi műfajba sorolták, nos, ez valóban helytálló, de számomra ez sokkal több volt egy egyszerű bűnügyi regénynél. Egyrészt azért is, mert rengeteg ismeretet nyújt az adott témával kapcsolatban, másrészt egy erős "korrajz" a társadalmunkról, harmadrészt pedig tele van akciódús jelenetekkel. Az író nagyon megtalálta a saját hangját. Informatív, tárgyilagos és a kelleténél jobban nincs túldramatizálva. A könyv felépítése igazodik ahhoz a tényhez, hogy több évtizednyi eseményt foglal össze. Így több címmel ellátott részből, ezen belül pedig számozott, dátumokkal, helyszínekkel ellátott fejezetből áll. De még ezek is el lettek látva szünetekkel a nézőpontváltások miatt. Különösen tetszett, hogy az egyes fejezetek elé különféle idézeteket illesztett be az író, ami bizonyos szempontból előrevetítette az adott rész tartalmát. 

A könyv egy rendkívül érdekes témát állít a középpontba. Nevezetesen az Észak- és Dél-Amerikát összekötő drogcsempész útvonalakat uraló kartellek kialakulásának és virágzásának történetét. Mindezt egy hiteles, de fiktív eseménysorral kötötte össze. Zseniális egyveleg! 

A történetet végig egyes szám, harmadik személyben, de több szálon követhetjük nyomon. Az események a DEA (amerikai Kábítószer-ellenes Hivatal) és a dél-amerikai kartellek évtizedeken át tartó párharca körül forognak. A regény elején a '70-es évek közepén, Mexikóban találjuk magunkat a fiatal Art Keller DEA ügynökkel. Ő a helyi rendőrséggel karöltve próbálja felszámolni az egyik drogkereskedelemmel foglalkozó csoportot. Megismerkedik Miguel Barrera-val, akinek ugyancsak ez a célja, szeretné elkapni a kartell fejét, a "Patrónt". Ám kiderül, hogy az egész hadművelet egy átverés, ugyanis a régi kartell helyébe a Barrera-család lép. Keller pedig arra teszi fel az életét, hogy felszámolja ezt a Szövetséget. De persze ez csak a jéghegy csúcsa, ennél sokkal összetettebb regénnyel van dolgunk. Részletesen kitér a drogterjesztéssel  kapcsolatos tudnivalókra, arra, hogy mekkora befolyással voltak ezek a csoportok a gazdasági helyzetre azokban az évtizedekben. Továbbá bemutatja azt is, mekkora mértékű volt a korrupció, valamint bevezetést kapunk a kartellek meggyőző módszereibe is.  A cselekmény ennek köszönhetően egy jó adag leírással bővül, de ettől egyáltalán nem vált unalmassá, sőt, inkább érdekes jobban megismerni a világ ezen oldalát is. Mindettől függetlenül peregnek az események, feszült, akciódús, jelenetek váltják egymást. Szívesen megnézném akár filmben is. Az pedig különösen tetszett, hogy nemcsak eszement lövöldözés zajlott, hanem többféle módon is próbált egymásnak a két oldal csapdát állítani. Emellett még sok kisebb-nagyobb történetet megismerhetünk ebből a közegből, ezek a végén mind egybefonódnak. Érdekes, miként kapcsolódik össze, az ügynök, a prostituált és a pap sorsa. 

Don Winslow nagyon alaposan kidolgozta  a karaktereket, igazán árnyalt személyiségek bontakoztak ki előttem a lapokon. Egyiküket sem merném "beskatulyázni". Itt van mindjárt a főszereplő, Art Keller. Az elején még idealista, elhiszi, hogy fel tudja számolni a drogkereskedelmet. Valamennyire naivnak is mondanám, főleg amennyire sérthetetlennek gondolta magát. De miután átverik, megölik az egyik társát és kiebrudalják Mexikóból, akkor észbe kap. Ezután már egy hideg fejjel gondolkodó taktikust láthatunk, aki kitűnően alkalmazza a megszerzett tapasztalatokat. Eltökélt célja, hogy felszámolja a Barrera kartellt. Aztán itt vannak a Barrerák, Miguel és Raul talán mellékesebb, a lényeg Adán. Nagy jó üzletember, és veszedelmes ellenfél. Korábban barátok voltak Keller-rel, később már halálos ellenségek. Egyébként a családját mindenáron védi, másokét simán kiirtja. Mondhatni igazi keresztapa típus. Szerintem az egyik legérdekesebb szereplő Parada atya, aki összekötő szerepet játszik egy darabig a két fél között. Ugyanúgy meghallgatja Art Keller-t, mint Adán Barrera-t. A békét szorgalmazza, viszont tudomására jutnak olyan dolgok is, aminek nem szabadna. Egy véletlen folytán ismerkednek meg Nora-val. A nő luxusprostituált, így jut be felsőbb körökbe. Később Adán Barrera szeretője lesz. Kifejezetten tetszett a szerepe, tipikus példája, hogy a bosszúálló nőnél nincs rosszabb. De hogy teljes legyen a kép, van egy bérgyilkosunk is, Callan személyében. Egy városi drogosból lesz profi. Annak végez munkát, aki megfizeti. Persze a végén ő is jelentős szerepet játszik az események menetében. 

 

Kontra (ami nem tetszett)

Egyrészt zavart a szóhasználat. Értem én, hogy néha kellettek a spanyol kifejezések, de átesett a ló túloldalára. Teljesen felesleges volt, így is átjött a mexikói hangulat. 

A másik, hogy a mű alapvetően egyes szám, harmadik személyben íródott, de néha egy-egy mondat erejéig átugrott egyes szám, első személybe.

 

Végeredmény 5/4,5

Egyáltalán nem csalódtam a könyvben. Átfogó képet kaphatunk a '80-as, '90-es évek Amerikájának droghelyzetéről. Ráadásul az összes lehetséges oldalról körüljárva, mindezt egy fiktív történeten keresztül bemutatva. Nagyon idegtépő, egy percig sem unatkoztam. A szereplők sem hétköznapiak, a rendőrtől egészen a drogbáróig, a paptól a prostituáltig érdekes figurákkal találkozhatunk. Ami engem bosszantott, az az idegen nyelvű kifejezések túlzott használata és a hirtelen személyváltások, egyes szám első és harmadik között. Egyébiránt ajánlom mindenkinek, aki egy jó "gengsztertörténetre" vágyik a maga véres valójában! Én személy szerint benevezek a következő részre is! 

 

Vhrai