Teresa Driscoll: Rajtad a szemem

img_20180702_2023475.jpg

21. Század, Budapest, 2018. 336. oldal

 

Fülszöveg

Ella ​Longfield kihallgat két vonzó fiatalembert, akik kamaszlányokkal flörtölnek a vonaton. Nem gondol semmi rosszra, míg rá nem döbben: a srácok nemrég szabadultak a börtönből. Anyai ösztöne azonnal riadómódba kapcsol. A telefonért nyúl, ám történik valami, ami megállítja…

Másnap arra a hírre ébred, hogy eltűnt az egyik lány, a gyönyörű, zöldszemű Anna Ballard.
Egy évvel később Annát még mindig nem találták meg. Ellát bűntudat gyötri amiatt, hogy nem cselekedett, és nem ő az egyetlen, aki képtelen elfelejteni a történteket. Valaki fenyegető leveleket küldözget neki – leveleket, melyek azt jelentik: komolyan féltenie kell az életét.

Majd az eltűnés évfordulóján felhívást tesznek közzé, melyből kiderül, hogy Anna barátai és családja valószínűleg elhallgatnak valamit. A lány legjobb barátnője, Sarah nem mondta el a teljes igazságot arról, hogy mi történt pontosan azon az éjszakán – és a szülőknek is megvannak a maguk titkai. 
Vannak, akik tudják, hol van Anna – de nem árulják el. Viszont figyelik Ellát.

 

Előlegbe

Azt hiszem, haladtam én is a könyves trendekkel, előszeretettel veszem a kezembe a thrillereket, legyen szó bármelyik fajtájáról. Amikor adódott a lehetőség, hogy a 21. Század Kiadó könyvei között szemezgessek, rögtön ebben a műfajban kezdtem el náluk keresgélni. Így jutottam el ehhez a regényhez. Köszönöm szépen a 21. Század Kiadónak és a Kildarának!

Nem túl hosszú kötet, és jól lehet vele haladni. Így gyorsan a végére jártam. Szám szerint három nap alatt (2018 június 30. - 2018 július 3.).

A könyv minőségével semmi bajom nem volt. Jó a kötése, kényelmesen lehet olvasni. Mivel nem egy féltégláról van szó, ideális választás akár utazáshoz is. A borítókép igazából előrevetíti, miféle regénnyel van dolgunk, és egyúttal megalapozza a borongós hangulatot.

 

Pro és kontra

Teresa Driscoll első magyarul megjelent regényét tarthatjuk a kezünkben. Az angol írónő mondhatni sikeresen kihasználta a thriller műfaj népszerűségét, igaz annak inkább a női nem által kedvel válfaját célozta meg, a pszicho-thrillert. Az írói stílus nagyon egyszerű, ám pont ettől élvezhető ez a könyv. Könnyen átlátható a szerkezete is. Fejezetekre oszlik, amelyek mindig az adott nézőpont szerinti címet kapták. A regény központi témája egy fiatal lány eltűnése és az azt követő egy év történései. Szerintem ezzel sikerült egy érdekes és nagyon nehéz témát "megfogni". Amennyiben figyeljük a híreket, vagy csak nézelődünk a közösségi oldalakon, láthatjuk, mennyi embert kezelnek eltűntként. Róluk talán soha nem derül ki, mégis mi történt velük, a hátramaradt családtagokat pedig folyamatosan kétségek mardossák, vajon mit csináltak rosszul. Ez vázolja fel nekünk egy fiktív történeten keresztül Teresa Driscoll.

A regény tehát azt öleli fel, milyen események következtek be azután, hogy a 17 éves Annának nyoma veszett a nagyvárosban. Négy nézőpontból követhetjük az eseményeket, majdnem végig. Megismerjük Anna apját, a legjobb barátnőjét, egy szemtanút és az általa felbérelt magánnyomozót. Közben pedig olvashatunk egy-egy dőlt betűvel íródott, rövidebb szöveget, ezt nem tudjuk pontosan kihez tartozik. Az írónőnek remekül sikerült átadni, hogy min mehetnek keresztül az ügyben érintettek. Különösen jó húzás volt alkalmazni azt, hogy csak a szemtanú "beszél" egyes szám, első személyben. Így érzékelteti velünk, hogy tartsunk távolságot a családtagoktól, maradjunk objektívek. Inkább a lélektani elemekre koncentrált, így annak ellenére, hogy nem történik sok minden, végig fent tudja tartani a feszültséget. Mindemellett nekem az is "bejött", hogy nem esik túlzásokba, nem kerekedik az egészből egy már-már hihetetlen történet. De attól nem kell félni, hogy vontatott, esetleg unalmas lesz a könyv, ugyanis minden szereplőnek van valami titkolnivalója az ügyben. Ahogy azonban haladunk a regény vége fele, sorra dőlnek meg az egyes feltételezések és egy teljesen logikus befejezést kapunk. 

A karaktereket tekintve az írónő szintén jó munkát végzett. Teljesen életszerű, hétköznapi szereplőkkel találkozhatunk. Ettől csak még hitelesebb a történet. A középpontban - persze az eltűnt lányon kívül - szerintem leginkább a tanú, Ella áll. Egy egyszerű virágkötő, aki saját üzletet működtet, van egy férje és egy fia. Vonattal utazott éppen egy szakmai programra, amikor látta a két lányt. Egy teljesen átlagos nő, aki véletlenül keveredik bele az eseményekbe. De szerencsére nem egy nebáncsvirágot kapunk, teljesen normálisan reagál a dolgokra. Ő van a legközelebb az olvasóhoz az egyes szám első személyű írásmód miatt. Aztán itt van még az apa, HenryAz ő szemszögéből láthatjuk, hogy egy ilyen esemény mennyire tönkre tud tenni egy családot. Zátonyra fut a házassága, megromlik a kapcsolata a másik lányával. Folyton Annán jár az esze, főleg azon, amit akkor mondott, amikor utoljára találkoztak. Nekem összességében nem volt túl szimpatikus. A barátnő, Sara szintén egy fiatal lány, aki mindig rossz módon hívja fel magára a figyelmet. Önmagát okolja mindazért, ami történt. Végül a magánnyomozó, Matthew. Nagyon érdekes volt általa félig-meddig szakmai szemmel tekinteni a dolgokba. Ella béreli fel, hogy derítse ki ki küld neki fenyegető leveleket, végül inkább Anna eltűnése kerül a középpontba. Ezzel párhuzamosan bepillanthatunk a magánéletébe is. Most várják a feleségével az első gyermeküket. Tökéletes átmenet a munkamániás és a családapa között. 

 

Összességében 5/5

Teresa Driscoll könyve üde színfolt a mostani pszicho-thriller kínálatban. Végre egy olyan történet, amit pont az egyszerűségével nyert meg magának A valóságban is elképzelhetőnek tartom, talán épp ettől olyan megrázó. De ne higgye azt senki, hogy egyszerű lesz rájönni a történet csattanójára! Csak a végén áll össze az ok-okozati láncolat. Tökéletesen tudta érzékeltetni, mit válthat ki egy személy eltűnése a környezetében élő emberekből. Ez nagyon átjött a karakteralkotáson is. Ajánlani tudom mindenkinek, azoknak is, akik épp csak szeretnének belekóstolni ebbe a műfajba! 

 

Vhrai